KOSTKURS

Vi hjälper våra medlemmar att på ett hälsosamt sätt gå ned i vikt. Denna kurs passar även dig som bara vill lära dig att äta sundare, få mer energi och mindre sötsug. De flesta vet vad de ska äta för att må bra/få resultat- det svåra är att lyckas med det. Fokus ligger därför mycket på beteendeförändring. Vi vill att våra medlemmar ska ha ett sunt kosttänk, må bra under tiden och framförallt kunna fortsätta med denna kosthållning livet ut. 

Tillbaka

8 VECKOR KOSTKURS

Kursen hålls i våra lokaler på Må Bättre Borlänge, i kursen ingår det:

  • 4 föreläsningar/ gruppträffar. Fokus på beteendeförändring.
  • kursmaterial och recept att följa varje dag
  • valfri mätning av kroppssammansättning före och efter. 

Du får ett komplett kostupplägg där du äter välbalanserad, varierad och näringsrik mat utan tillsatser 5 gånger om dagen. Under föreläsningarna får du peppning av isodietencoachen som lär dig strategier för att lyckas bemästra problemsituationer och kunna behålla viktbalansen resten av livet. 

Nästa kursstart: Kontakta Martina för information.
martina.johansson@mabattreborlange.se

Tillbaka

WERONICA GICK NER 23 KG MED ISODIETEN

Weronica gick ner 23 kg med isodieten! Weronica följer isodieten och det är bara nio månader mellan bilderna du ser här på henne. Som hon säger själv: ”Givetvis är träningskombinationen en del av orsaken till att jag gjort sådana framsteg fysiskt, men hade det inte varit för isodieten hade jag aldrig kommit så långt och absolut inte på så kort tid.”

Berätta lite om din bakgrund vad gäller vikt. Har länge har du varit överviktig? Har du försökt gå ner i vikt tidigare? Vilka metoder har du i så fall provat? Vad är din erfarenhet av olika dieter och av "bantning"?

Jag har haft en normal vikt största delen av mitt liv. Min längd är 164 cm och vägt runt 63-65 kg. Efter att jag vid 19 års ålder födde min dotter gick jag igenom en jobbig period och gick upp ca 10 kg. Då provade jag Atkins metoden och kilona rasade men jag ska poängtera att jag inte hade särskilt mycket ork och jag kunde inte träna så effektivt. När jag gick då över till tallriksmodellen med 1/4 spannmål, 1/4 protein och 1/2 grönsaker gick det bättre. Men jag lyckades aldrig komma under min "trivselvikt" på 63-65 kg. För ungefär tre år sedan flyttade jag och min sambo ihop och det var ett stort steg eftersom han har två döttrar och jag en dotter. Mycket av energin gick åt till att "svetsa" samman våra familjer med allt vad det innebär i vardagen. Detta gjorde att både jag och min sambo inte prioriterade vårt eget välbefinnande vilket gjorde att kilona började smyga på sig. Det var en kombination av att äta för mycket och inte röra på sig. Jag har alltid älskat att träna och har gjort det i stort sett hela livet. För några år sen skadade jag ryggen pga en dålig disk i ländryggen och det tog lång tid innan jag blev återställd. Följden blev att aktiviteter låg längst ner på min prioriteringslista.

Vad fick dig att prova isodieten?

Jag tror jag har köpt varenda bok som Fredrik Paulùn har gett ut och det var hans böcker som gjorde att jag blev intresserad av näringslära. Jag t.o.m. utbildade mig till kostrådgivare för ungefär fem år sedan. Jag var på fitness-festivalen i Göteborg 2005 eller 2006 och träffade på Fredrik där. Jag frågade honom om just detta med hur man ska få bort de sista kilona som sitter så hårt. Och då gav han mig rådet att se till att energin från kolhydrater, protein och fett var 33 %.

Jag testade men tyckte att det var tidskrävande och svårt att komponera måltider. Så när ni gav ut första boken om isodieten köpte jag ju den givetvis eftersom jag kom ihåg Fredriks rekommendationer. Men det var våren 2009 och jag hade inte riktigt motivation nog att starta upp något just då. Förra året avslutandes en lång period av sjukdomar med lunginflammation. Då sa jag till min sambo att vi måste börja prioritera oss själva nu. Och eftersom familjelivet började flyta på så vi hade tiden till det också. Då tog jag fram boken och började gå igenom den. Det som har gjort att vi båda har lyckats så bra är att vi har gjort det tillsammans och tagit ansvar för planering och matlagning båda två.

Hur mycket har du minskat i vikt (och midjemått etc. om du har koll på detta)? Under hur lång tid? Hur länge har du hållit denna vikt?

Jag vägde som mest 82 kg och det var i slutet av april 2010. 13 maj 2010 började vi med isodieten båda två och jag gick ner till 66,3 kg de första två månaderna. Sen började jag träna på allvar, efter att endast gått promenader innan, och har sen dess tränat runt en till två timmar varje dag med en blandning av styrketräning, intervallträning, yoga och stretch. Nu idag väger jag 58,8 kg och har inte långt kvar till mitt mål. Mitt midjemått i början låg på över 85 cm och är nu nere i 69 cm. Måttet runt magen var betydligt större eftersom det mesta låg runt höfterna och rumpan. Magmåttet var på över 95 cm och är nu på 74 cm. Höfterna var på ca 105 cm och är nu på 81 cm och rumpan som var på ca 115 cm och är nu på 91 cm.

Vad tycker du bäst om med isodieten?

Jag orkar köra riktigt hårda träningspass och har energi kvar efteråt. Det är häftigt! När man nu är inrutad i detta så är det gött att kunna komponera måltider efter vad som finns i kylskåpet, för det är verkligen enkelt att hålla när man väl har lärt sig. Man blir alltid mätt och nöjd.

Vad är det som gör isodieten till en framgång för dig? Varför funkar det?

Här måste jag återigen återkomma till träningen. Hade jag inte ätit som jag gjort hade jag aldrig utvecklats så mycket som jag har gjort det senaste halvåret inom träning. Jag har tränat hårt tidigare i mitt liv men aldrig fått sådana resultat som nu! Sen är det ju också så enkelt. Det finns inte en massa krångliga recept utan det handlar egentligen bara om bra matvaror – sådant man har ätit tidigare men nu med en annan fördelning. Det är så enkelt att hålla det! Visst kan jag ta mig nått mindre nyttigt nån gång som t.e.x. under jul men det gör inte att jag faller tillbaka i gamla fotspår. Detta beror just på att vi mår så psykiskt bra av att äta enligt isodieten och det märks verkligen skillnad när man nu äter något som kroppen egentligen inte mår bra av. Kroppen säger ifrån på skarpen direkt!

Är det något du saknar med isodieten?

Nej!

Har du upplevt några andra effekter i kroppen än viktnedgång? (sug, hunger, energi, ork, humör, magen, leder, hy etc.)

Suget finns inte där på samma sätt. Jag kan få sug ibland men då gäller det oftast de där dagarna varje månad. Då äter jag det som jag är sugen på och sen är det bra. Förut kunde jag frossa, men det känns inte lockande längre. Eftersom jag tränar så mycket märks inte den här dagen i det stora hela utan jag fortsätter att gå ner i vikt. Jag kan känna mig hungrig ibland men detta brukar oftast ske efter mina högintensiva intervallpass, något som inte är så konstigt. Förut förväxla jag suget med hungern men nu har jag en mycket bättre förmåga att avgöra om jag är hungrig eller sugen. Jag är på bättre humör men jag ska poängtera att det då gäller att äta regelbundet. Blir det mer än tre eller fyra timmar mellan målen blir jag grinig. Magen är inte uppblåst längre efter mat och de är gött.

Jag vill bara lägga till en liten parentes – isodieten har förändrat mitt liv! :-)

Text & Bild källa: isodieten.se